Ce treabă am eu cu Zdob și Zdub

Când lucrezi în publicitate chiar ajungi să faci chestii cool. De exemplu, să folosești în reclame muzică scrisă special. (E cam ca muzica de pe AudioJungle, dar diferită, adică scrisă special pentru spotul tău.)

În 2014 am scris campania de relansare a celui mai mare brand din Moldova, berea Chișinău.

Zdob și Zdub au compus piesa folosită în spoturi și care, acum îmi dau seama, va fi una dintre raritățile rockului moldovenesc: a fost cântată, cel mai probabil, de doar 2 ori – la evenimentul dublu de lansare ținut într-un club la ultimul etaj al centrului comercial Atrium din Chișinău.

Îmi plăcea deja de Zdubi, dar am devenit cu adevărat fanul lor după acea seară. M-au impresionat cu modul impecabil în care și-au făcut treaba cântând același set-list de două ori una după alta, la fel de implicați și cu aceeași energie: prima dată la evenimentul „mic”, în fața angajaților fabricii de bere EFES Vitanta, și apoi la cel principal, unde au venit câteva sute bune de oameni curioși să afle care este „noua bere a Moldovei”.

Cu toate astea, nu m-aș fi apucat de laude de sine și de nostalgii dacă nu mă pomeneam ieri cu un mail de la Spotify…

Un mail de la Spotify care mă anunță că au făcut topul muzicienilor ascultați de mine în aplicație în 2019, primul meu an întreg ca user. Și ce să vezi?…

EXACT.

Zdob și Zdub sunt my number 1.

Dacă mă cauți prin casă și prin telefon, ai să crezi că nu poate fi altcineva mai sus de Manic Street Preachers. Daaaaaar…

ABBA. Beatles. Booker T. Manics…

Sunt la fel de surprins ca și voi, sincer. (Și deja îmi pun problema că topul e cumva manipulat, odată ce nu apar în Top Cinq Francis Cabrel și Jean-Michel Jarre. Sau Patricia Kaas.)

Primul meu moment DDB

Bogdan Popovici e director de creație la DDB. Ajung la el trimis de Brăduț, cam pe când lucram la Grey.

Mă primește la interviu împreună cu Paul Criveanu, directorul agenției, și imediat după ce eu îmi pun pe masă portofoliul printat și-mi dreg vocea ca să încep să zic despre mine zice „Hai să-ți spunem câte ceva despre noi!”.

ȘOC.

Un interviu în care nu trebuie performez din prima secundă?… DDB vrea să MI se prezinte?!… Păi, ei sunt D – D – B, agenția lui BILL!!!, iar eu sunt un copywriter, nici măcar senior…

Se întoarce către video și dă play unei casete în care, ca început al prezentării agenției, însuși Bill Bernbach îmi urează bun venit la DDB.

Primul meu moment DDB. Semnificativ nu doar pentru fanul care deja eram la acea vreme, ci și pentru cum am cunoscut DDB-ul peste câțiva ani, ca director de creație.

Pe acea casetă VHS pe care se prezenta DDB-ul aplicanților am văzut spotul de mai jos.
Un demo, cum i s-ar spune astăzi, dar unul de vis, prin simplitatea poveștii și prin forța argumentului.

Snow Plow este una dintre reclamele mele favorite. Unul dintre spoturile pe care mi le derulez în minte atunci când am nevoie să mă reconving că-mi place meseria asta.